Kansen en ontwikkelingen in de wereld van blikverpakkingen – door Piet Degen

31-01-2022

Als docent Food Packaging & Design op de HAS-hogeschool is het een voorrecht om studenten kennis bij te brengen op het gebied van verpakkingen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar voedsel verpakkingen gemaakt van metaal, zowel ijzer als aluminium. We hebben het dan over zowel 2- als 3-delige conserven/drank bussen. 

Duurzaamheid

Wat duurzaamheid betreft zijn blikken goede materialen welke relatief eenvoudig te scheiden zijn uit de afvalstroom. Hierdoor wordt het recyclen vereenvoudigd. Voordeel is dat de materialen nagenoeg oneindig te recyclen zijn zonder dat er kwaliteitsverlies optreedt bij hergebruik. Van de 5 grootste staalproducenten wordt er in India en de VS tussen de 50 tot 70% gebruik gemaakt van het Electric Arc Furnace (EAF) proces, waarbij staal wordt gesmolten door middel van elektriciteit. Hierbij wordt 100% schroot gebruikt. China, Japan en Europa met respectievelijk een EAF percentage van 12, 25 en 43% blijven hierbij nog achter (Insight-ABN-AMRO).

CO2 reducerende technieken

In de VS staat de eerste installatie van Ervaz North America die grotendeels gebruik maakt van zonne-energie. Dit levert een reductie van 433.770 ton CO2 op (Bighorn-Solar project). In de aluminiumindustrie is men bezig met een CO2 vrij productieproces. Men hoopt in 2023 de eerste commerciële productie met het Elysis procedé op te starten. Een reductie van 7 miljoen ton CO2 zou tot de mogelijkheid behoren (Elysis.com).

Promotionele verpakkingen

Enkele recente voorbeelden van de inzet van  conservenbussen zijn van Williamcocktials: de luxe gift box met 6 verschillende cocktails, noten en olijven en de visvrije tonijn van Seasogood. Op het gebied van promotionele verpakkingen ziet men ook een verschuiving van kunststof terug naar metaal. En ook komt er meer aandacht voor het “tweede” leven van deze verpakkingen.

Alternatieve vormgeving en easy opening

In de ontwikkeling betreffende alternatieve vormgeving is John West een uitstekend voorbeeld. Het merk laat zien hoe de inhoud van een metalen verpakking toch zichtbaar kunt maken. Op het gebied van easy opening zijn ook diverse ontwikkelingen geweest met als voorbeeld de luncheon meat verpakkingen in een rechthoekig blik, met een easy opening in plaats van de opening met sleutel.

Overigens heeft The Box ook een aantal van deze blikken met easy opening in haar assortiment. Bijvoorbeeld zilveren.

Qua bedrukking is er vooral bij de drankbussen een grote diversiteit aan mogelijkheden ontwikkeld. Van bijvoorbeeld hoge kwaliteit bedrukkingen tot thermisch reagerende inkten.

Verlengde houdbaarheid van etenswaren

Nog een voordeel van blikverpakkingen is dat het verpakte product relatief lang houdbaar is. 1 tot 5 jaar komt voor.  Dit zou een positief effect kunnen hebben op het tegeng aan van voedselverspilling.  Dit omdat de consument zelf bepaalt wanneer men het product nuttigt met een lange bewaarperiode. En bijkomend voordeel kan zijn dat het vitamine C gehalte van groente gelijk aan of hoger kan zijn dan bij verse groente uit de supermarkt bij een gelijke voedingswaarde (Foodwatch.org). Kanttekening hierbij is dat het zout gehalte naar beneden gebracht zou moeten worden om het product nog aantrekkelijker te maken voor de consument. Op YouTube kom je video’s tegen waarin men nog bussen opent variërend van 30 tot zelfs 90 jaar over de THT-datum waarbij het product nog redelijk acceptabel is, lees eetbaar. 

Er ligt voor de studenten en de industrie nog een grote uitdaging om het imago van conserven bussen, die als ouderwets worden ervaren door de consument, te verbeteren.

Met een blik op de toekomst denk ik dan ook dat er nog veel kansen liggen voor metalen verpakkingen.

Wilt u meer weten over de voordelen en inzet van blikverpakkingen? Neem gerust contact op met de specialisten van The Box!

Kansen en ontwikkelingen in de wereld van blikverpakkingen – door Piet Degen

Piet Degen over de ontwikkelingen in blikverpakkingen